Nu är vår lilla prins äntligen här!!

Ja det var länge sedan jag skrev här men livet är ombytligt.. har haft fullt upp med alicia och med mig själv så bloggen har fått vila.. har inte känt något behov av att skriva heller för den delen..

Ja den 29/8 kl 23:48 kom vår älskade lilla prins ut.

alldeles nykläckt:)


stolt storesyster!!


Trött o sliten men väldigt lycklig mamma!!!


Tröttmössan..


VÄÄÄÄLDIGT stolt syster!!


Gos med pappa!!


han föddes efter 24 timmar från det att första "värken" började.. vaknade strax efter midnatt den 29 augusti dvs natten till måndagen. hade då värkar/sammandragningar med 2-5 minuters mellanrumfrån midnatt till kl 6 på morgonen. åkte in till färlossningen vid 8 och fick ligga med ctgkurva ett bra tag då de inte var nöjda med resultatet. hjärtljuden dippade lite för mycket. mina värkar som jag hade gjorde ingen nytta heller så de hade snittberedskap på mig så jag fick varken äta eller dricka.. vid kl 17 bestämdes det att jag skulle ha en ryggbedövning för att underlätta för mig samt för att vara "förberedd" inför ett ev snitt. vid kl 18 fick jag komma in på ett förlossningsrum där de tog hål på hinnorna för att kunna sätta en elektrod på bebisens huvud. inget fostervatten kom (varför vet dom inte). där inne på förlossningsrummet förbättrades hjärtljuden och jag fick värkstimulerande dropp då inget hände.. vid 23:30 var jag öppen 6 cm, 23:44 började krystvärkarna och 23:48 var lillprinsen ute.. Det var en långdragen förlossning till att börja med men när saker och ting väl började så gick det snabbt.. väl ute så tyckte barnmorskan att bebisen såg lite medtagen ut.. hon tog ett blodsocker på honom som visade sig vara lågt 1,7. ska ligga på minst 2,6 o helst över tre på de små... vi fick vänta på förlossningen och jag ammade honom så mycket det gick.. vid halv fem tog de ett nytt blodsocker som visade på 2,6 och vi fick lämna förlossningen och åka upp till bb. efter kl 13 var det läkarundersökning och barnmorskan på bb hade kollat både blodsocker och temp som inte var bra så läkaren undersökte lillen och det bestämdes att han skulle läggas in på neonatalavdelningen pga hypoglykemi och för att han inte kunde hålla värmen.. Alicia och peter kom upp till bb lagom tills  vi skulle gå över till neo och alicia fick då följa med. hon höll sin lillebror för första gången på neo och när han hade fått en sond och fått äta lite lämnade vi alla tre neo för att gå upp till bb för att lämna våra grejer och sedan gick vi o fikade. alicia var såå stolt över att bli storesyster.. Lillen låg på neo fram till i onsdags kväll, då var det överfullt på neo. han hade "ätit" upp sig och låg bra i blodsockret. nu var det bara tempen som skulle hållas och det tyckte läkaren att vi kunde hålla koll på på bb.  på torsdagen blev han utskriven från neo med högsta betyg. en pigg och nyfiken liten pojk.. vi stannade ytterligare en natt på bb då jag inte riktigt kommit igång med amningen ordentligt. På fredagen fick vi åka hem.. skönt tyckte jag då det var ganska ensamt på bb då jag hade eget rum större delen av tiden och peter var hemma med alicia.. men det var mysigt ändå.. träffade många trevliga föräldrar som jag umgicks med på kvällarna..

Nu har vi varit hemma några dagar.. lillskrutten går upp i vikt, maten fungerar ok, storesyster tycker att det är kul men är lite svartsjuk... vi försöker ge alicia all tid som går. vi leker och har oss.. hon får vara med vid matning och blöjbyte av lillebror, hon får hålla honom och så.. Det är kul men jobbigt med två barn.. har ju inte riktigt energin än till allt som behövs!! men men det kommer väl.. försöker sysselsätta alicia medans lillen sover fast jag själv borde sova.. peter hjälper till han med men ibland är det ju bara mamma som duger!! Nåja jag ska inte klaga för prinsen sover och äter bara inte mycket annat.. 

Idag gick alicia till dagis på lektid.. det var det första som hon sa när hon gick upp i morse.. "mamma jag vill gå till dagis idag!!" o ja självklart får hon det!!

Ja det får la duga för nu!!!

Kram


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Grattis Grattis till lille killen.

2011-09-07 @ 12:12:08
URL: http://lizzyelisabeth.panatet.se
Postat av: Anonym

Ååh, vad söta!

2011-09-16 @ 21:14:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0